
Activitatea de prevenire și combatere a muncii nedeclarate a străinilor reprezintă o prioritate a polițiștilor de imigrări din Bacău, în vederea creșterii gradului de siguranță al cetățeanului, printr-un control permanent asupra respectării legislației în domeniul migrației.
În ceea ce privește dreptul de ședere/rezidență pe teritoriul României, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024, poliţiştii de imigrări au asigurat managementul șederii și rezidenței pentru 2.742 de persoane, dintre care 2.061 de străini din state terțe și 681 din state ale Uniunii Europene. Cei mai mulți provin din Moldova – 556, Sri Lanka – 362, Bangladesh – 287, Nepal – 220, Turcia – 105, China – 85, India – 83, dar și cetățeni ai Uniunii Europene/SEE/CH, majoritatea din Italia (332), Portugalia (55) și Germania (51).
Principalele scopuri pentru care străinii şi-au stabilit reşedinţa pe teritoriul României sunt conexe dreptului la unitatea familiei (reîntregirea familiei, membrii de familie ai cetăţenilor români, UE sau SEE) studii, angajare în muncă sau stabilirea permanentă a domiciliului pe teritoriul ţării noastre.
Ca urmare a aprobării dreptului de ședere au fost emise 2140 de permise de ședere, dintre care 2104 pentru ședere temporară și 36 pentru ședere pe termen lung. Au fost eliberate 109 certificate de înregistrare și 12 cărți de rezidență permanentă pentru cetățenii Uniunii Europene/Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene.
În perioada analizată au fost înregistrate 2.034 de cereri pentru eliberarea avizelor de angajare în muncă, fiind emise 1.724 de avize de angajare pentru lucrători permanenţi şi detașați, iar 310 cereri au fost respinse.
De asemenea, au fost înregistrate și soluționate pozitiv 33 de invitații pentru cetățenii din state terțe și 27 de cereri de admisie privind reîntregirea familiei cu cetățeni din state terțe.
Pe linia combaterii șederii ilegale, în perioada de referință, au fost organizate 65 de activități specifice de control, în urma cărora au fost depistați în situații ilegale 32 de străini. Dintre aceștia, cei mai mulți provin din Republica Moldova – 9, Bangladesh – 7, Nepal – 4, câte doi din Iran, Siria și Sri Lanka, iar diferența sunt din alte state.
Activitățile specifice s-au desfasurat și în cooperare cu structurile Ministerului Afacerilor Interne competente în sistem de management interinstituțional integrat, prin utilizarea aplicației informatice de verificare a persoanelor – eDAC, în scopul prevenirii și combaterii migrației ilegale sau sustragerii de sub efectul unor măsuri judiciare a cetățenilor Uniunii Europene sau străini, ori care pot aduce atingere securității naționale în contextul ridicării controalelor la frontierele de stat.
În perioada analizată, au fost emise 64 de decizii de returnare cu termen de plecare voluntară de 15 sau 30 de zile de pe teritoriul României și au fost desfășurate 37 de activități de revocare/anulare a dreptului de ședere ca urmare a constatării unor situații de încălcare a prevederilor legale în vigoare.
Ca urmare a emiterii deciziilor de returnare, față de 9 străini, a fost instituită măsura nepermiterii intrării pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene, pentru o perioadă cuprinsă între unu și 5 ani, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
De asemenea, a fost emisă o decizie de returnare sub escortă ca urmare a trecerii frauduloase a frontierei de stat a României, persoana în cauză fiind introdusă în Centrul de Luare în Custodie Publică Otopeni, în vederea îndepărtării de pe teritoriul țării noastre.
Totodată, pentru neregulile constatate au fost aplicate 209 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 41.600 de lei, pentru nerespectarea prevederilor O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, și a prevederilor O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României, cu modificările și completările ulterioare.
Ca element de noutate, pentru a veni în sprijinul cetățenilor, Inspectoratul General pentru Imigrări a îmbunătățit și a crescut eficiența sistemului informatic în anul 2024, astfel avizele de angajare în muncă și detașare, în prezent sunt emise în sistem electronic, semnate cu semnătură electronică calificată și transmise solicitanților către adresa de e-mail comunicată, fără a mai fi necesară prezența acestora la ghișeu în vederea înmânării.
Noile modificări aduse aplicației Portal IGI oferă posibilitatea de a alege data și ora la care solicitanții doresc să se prezinte la ghișeu, iar cererile privind obținerea avizelor de angajare în muncă și detașare sunt preluate exclusiv în baza unei programări prin intermediul acestei aplicații, astfel fiind eliminate cozile de așteptare la ghișeu.
2.140 de permise de ședere pentru diferite scopuri și 2.034 de avize de angajare în muncă au fost emise de polițiștii de imigrări din Bacău în anul 2024. Totodată, 32 de străini au fost depistați în situații ilegale, dar și amenzi în valoare de peste 41.600 de lei au fost aplicate de polițiștii de imigrări.
Activitatea de prevenire și combatere a muncii nedeclarate a străinilor reprezintă o prioritate a polițiștilor de imigrări din Bacău, în vederea creșterii gradului de siguranță al cetățeanului, printr-un control permanent asupra respectării legislației în domeniul migrației.
În ceea ce privește dreptul de ședere/rezidență pe teritoriul României, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024, poliţiştii de imigrări au asigurat managementul șederii și rezidenței pentru 2.742 de persoane, dintre care 2.061 de străini din state terțe și 681 din state ale Uniunii Europene. Cei mai mulți provin din Moldova – 556, Sri Lanka – 362, Bangladesh – 287, Nepal – 220, Turcia – 105, China – 85, India – 83, dar și cetățeni ai Uniunii Europene/SEE/CH, majoritatea din Italia (332), Portugalia (55) și Germania (51).
Principalele scopuri pentru care străinii şi-au stabilit reşedinţa pe teritoriul României sunt conexe dreptului la unitatea familiei (reîntregirea familiei, membrii de familie ai cetăţenilor români, UE sau SEE) studii, angajare în muncă sau stabilirea permanentă a domiciliului pe teritoriul ţării noastre.
Ca urmare a aprobării dreptului de ședere au fost emise 2140 de permise de ședere, dintre care 2104 pentru ședere temporară și 36 pentru ședere pe termen lung. Au fost eliberate 109 certificate de înregistrare și 12 cărți de rezidență permanentă pentru cetățenii Uniunii Europene/Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene.
În perioada analizată au fost înregistrate 2.034 de cereri pentru eliberarea avizelor de angajare în muncă, fiind emise 1.724 de avize de angajare pentru lucrători permanenţi şi detașați, iar 310 cereri au fost respinse.
De asemenea, au fost înregistrate și soluționate pozitiv 33 de invitații pentru cetățenii din state terțe și 27 de cereri de admisie privind reîntregirea familiei cu cetățeni din state terțe.
Pe linia combaterii șederii ilegale, în perioada de referință, au fost organizate 65 de activități specifice de control, în urma cărora au fost depistați în situații ilegale 32 de străini. Dintre aceștia, cei mai mulți provin din Republica Moldova – 9, Bangladesh – 7, Nepal – 4, câte doi din Iran, Siria și Sri Lanka, iar diferența sunt din alte state.
Activitățile specifice s-au desfasurat și în cooperare cu structurile Ministerului Afacerilor Interne competente în sistem de management interinstituțional integrat, prin utilizarea aplicației informatice de verificare a persoanelor – eDAC, în scopul prevenirii și combaterii migrației ilegale sau sustragerii de sub efectul unor măsuri judiciare a cetățenilor Uniunii Europene sau străini, ori care pot aduce atingere securității naționale în contextul ridicării controalelor la frontierele de stat.
În perioada analizată, au fost emise 64 de decizii de returnare cu termen de plecare voluntară de 15 sau 30 de zile de pe teritoriul României și au fost desfășurate 37 de activități de revocare/anulare a dreptului de ședere ca urmare a constatării unor situații de încălcare a prevederilor legale în vigoare.
Ca urmare a emiterii deciziilor de returnare, față de 9 străini, a fost instituită măsura nepermiterii intrării pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene, pentru o perioadă cuprinsă între unu și 5 ani, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
De asemenea, a fost emisă o decizie de returnare sub escortă ca urmare a trecerii frauduloase a frontierei de stat a României, persoana în cauză fiind introdusă în Centrul de Luare în Custodie Publică Otopeni, în vederea îndepărtării de pe teritoriul țării noastre.
Totodată, pentru neregulile constatate au fost aplicate 209 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 41.600 de lei, pentru nerespectarea prevederilor O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, și a prevederilor O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României, cu modificările și completările ulterioare.
Ca element de noutate, pentru a veni în sprijinul cetățenilor, Inspectoratul General pentru Imigrări a îmbunătățit și a crescut eficiența sistemului informatic în anul 2024, astfel avizele de angajare în muncă și detașare, în prezent sunt emise în sistem electronic, semnate cu semnătură electronică calificată și transmise solicitanților către adresa de e-mail comunicată, fără a mai fi necesară prezența acestora la ghișeu în vederea înmânării.
Noile modificări aduse aplicației Portal IGI oferă posibilitatea de a alege data și ora la care solicitanții doresc să se prezinte la ghișeu, iar cererile privind obținerea avizelor de angajare în muncă și detașare sunt preluate exclusiv în baza unei programări prin intermediul acestei aplicații, astfel fiind eliminate cozile de așteptare la ghișeu.